Czynności przekraczające zwykły zarząd
Za czynności zwykłego zarządu można uznać wszystkie sprawy związane z bieżącą działalnością wspólnoty mieszkaniowej, przykładowo: zawieranie umów na dostawę mediów, wywóz odpadów, utrzymywanie czystości posesji, wykonywanie bieżących napraw i konserwacji, realizacja remontów wynikających z planu gospodarczego, dochodzenie należności od właścicieli lokali z tytułu kosztów zarządzania nieruchomością wspólną, realizacja uchwał właścicieli lokali.
Ustawa o własności lokali podaje przykładowe czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu.
Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu (w szczególności):
- Ustalenie wynagrodzenia Zarządu,
- Przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
- Ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
- Zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
- Udzielenie zgody na nadbudowę, przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wynikających stąd wysokości udziałów,
- Udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności,
- Dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
- Nabycie nieruchomości,
- Wytoczenie powództwa przeciwko właścicielowi lokalu, jeśli zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub rażąco narusza porządek domowy albo swoim zachowaniem utrudnia korzystanie przez innych właścicieli ze swoich lokali lub z nieruchomości wspólnej,
- Ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną
- Udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej
- Określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez Zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.